پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک یکی از مهم‌ترین اجزای یک سیستم است. عملکرد پمپ در سیستم مانند عملکرد قلب در بدن است. در صورتی که پمپ از کار بیافتد سیستم کارایی خود را از دست می‌دهد. پمپ هیدرولیک منبع قدرت و مبدل انرژی در بسیاری از ماشین‌های دینامیک است و تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را انجام می‌دهد. وظیفه پمپ در سیستم حرکت سیال مورد نظر است. در ادامه با انواع پمپ های هیدرولیکی آشنا می‌شویم.

 

انواع پمپ هیدرولیک

پمپ های هیدرولیک به سه دسته پرکاربرد زیر تقسیم می‌شود.

پمپ های دنده ای

پمپ دنده‌ای جز پمپ های دورانی محسوب می‌شود. چرخش چرخ دنده ها در این نوع پمپ سبب حرکت یک طرفه روغن می‌شود. از مزایا این نوع پمپ قیمت مناسب و در دسترس بودنشان است. از پمپ دنده ای در صنایع مختلفی استفاده می‌کنند. پمپ‌های دنده ای در لیتراژهای متفاوتی موجود می‌باشند.

پمپ دنده ای یکی از انواع پمپ های هیدرولیکی
پمپ دنده ای یکی از انواع پمپ های هیدرولیکی

 

پمپ پیستونی

پمپ پیستونی از انواع پمپ های هیدرولیکی هستند که می‌توانند در فشارهای زیاد سیستم هیدرولیکی جریان‌های زیادی را کنترل کنند. این نوع از پمپ‌ها می‌توانند به راحتی بازده و عملکرد بهینه و ثابتی را به صورت متعادل به شما ارائه دهند. چرا که می‌توانند چگالی توان بالا را در کارکرد کلی سیستم حفظ کنند. در پمپ پیستونی ، پیستون‌ها به داخل سیلندرهای پمپ جلو و عقب می‌روند و این گونه پمپ و سیلندرها با هم کار می‌کنند. خصوصیات آب‌بندی پمپ های پیستونی نیز بسیار عالی است که امکان کار در فشارهای بالا با نشت کم مایعات را فراهم می‌کند.

پمپ های پیستونی به عنوان یکی از پمپ های هیدرولیکی دارای بالاترین درجه‌ی فشار و بهترین بازده کلی هستند. پمپ های هیدرولیک پیستونی به دلیل نشت کم مایعات در سطوح راندمان حجمی بسیار بالا کار می‌کنند. پیستون‌ها ممکن است از دریچه‌هایی در درگاه‌های مکش و فشار، دارای کانال‌های ورودی و خروجی باشند. کاربرد این پمپ‌ها به نیاز مشتری بستگی دارد. اما به طور جزء از این پمپ ها در تجهیزات سیار و ساختمانی، نیروی کمکی دریایی، شکل‌دهی و مهر‌زنی فلز، ماشین‌آلات و تجهیزات میدان نفتی استفاده می‌شود.

پمپ پره ای

پمپ های پره ای یکی دیگر از انواع پمپ هیدرولیک جابجایی مثبت است که از بدنه و روتور تشکیل می‌شود. در این نوع پمپ،‌ نیروی گریز از مرکز چرخش محور، باعث می‌شود پره‌های روی شیار موتور به سمت رینگ قرار بگیرند. پس از نیم دور اول چرخش محور، فضای میان روتور و رینگ افزایش پیدا می‌کند که در اثر آن فشار کاهش یافته و مکش ایجاد می‌شود. همین امر موجب می‌شود که سیال به طرف ورودی پمپ جریان پیدا کند. به علت خروج پره از شیار به هنگام سائیده شدن، عمل آب‌بندی به خوبی صورت گرفته و به همین علت عمر این نوع پمپ بسیار طولانی است. انواع پمپ های پره ای عبارتند از:

  • پمپ پره ای بالانس (متعادل)
  • غیر بالانس (نامتعادل)
پمپ پره ای
پمپ پره ای
۰ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

"به نام خدا"

زمانی شروع به نوشتن کردم که احساس کردم قلمم را خوب به رقص در می آورم با سازی که از حرف های دلم کوک میکنم زمزمه هایی میکردم و روی کاغذ سفید با یک قلم نظاره گر رقص موزونشان میشدم گاه گاه زمزمه هایی هست که هر آدمی اگر دستی به قلم برده باشد دوست دارد برای خودش و یا آن دلیلی که باعث نوشته شدن این واژه ها شد بنویسید من هم ساده آغاز کردم و ساده اخت گرفتم و ساده ادامه دادم گاهی شنیدن صدای پرنده ای یا دیدن پیر مرد بیچاره ای یا که حتی دیدن یک عاشق آواره ای مرا وادار به نوشتن می کرد ساده بگویم نوشتن را دوست دارم اگر حتی ساده تر هم بخواهم بگویم بی کلک و ریا قلم فرسایی میکنم فقط و فقط برای دل خودم

آخرین مطلب
بایگانی