نحوه ترجمه افزونه وردپرس به فارسی

نحوه ترجمه افزونه وردپرس به فارسی

نحوه ترجمه افزونه وردپرس به فارسی : یکی از سوالاتی که برای کاربران وردپرس پیش می آید این موضوع می باشد که آیا امکان ترجمه پلاگین ها وجود دارد؟ آیا می شود پلاگین ها را بر مبنای میل خود مورد استفاده قرار داد؟ باید بگوییم که بله این امکان وجود دارد. اگرچه اغلب افزونه ها قابلیت تغییر زبان را دارند اما شما با راهکارهای اعلام شده در این مقاله می توانید یاد بگیرید که بدون دانستن هیچ کدی می توان اقدام به ترجمه پلاگین مورد علاقه ی خود نمود و نحوه ترجمه افزونه وردپرس به فارسی براتون خواهیم گفت.

 

 

 

پلاگین وردپرس چیست؟

اگر بخواهیم بصورت ساده پلاگین ها را توضیح دهیم به یک تعریف کاربردی خواهیم رسید. پلاگین یا افزونه، نرم افزارهای کوچکی می باشند که سبب افزایش کارایی و قدرت سایت وردپرسی شما  می گردند. درواقع سیستم مدیریت محتوای وردپرس به دلایل مختلفی حاضر به پیاده سازی تمامی افزونه ها بر روی سیستم خود نمی باشد. شاید ساده ترین دلیل این امر، سنگین شدن حجم وردپرس باشد. بطور مثال هر سایتی علاقه مند به استفاده از خبرنامه نمی باشد. اگر وردپرس اقدام به اضافه کردن این افزونه به سیستم خود نماید تنها سبب افزایش حجم سایت شده و کارایی را تا حد زیادی پایین می آورد.

 

 

 

در واقع مدیران وردپرس برای رفع این مشکل افزونه ها را ابداع نمودند. شما می توانید با مراجعه به بخش افزونه ها در منوی سمت راست، قسمت افزونه ها، اقدام به جستجو و یافتن افزونه ی مورد علاقه خود نمایید. دلیل دیگر را می توان تعداد بالای افزونه ها دانست. چند صد هزار افزونه در مخزن وردپرس وجود دارد که هر کدام برای امر خاصی تعبیه شده است. حال اگر وردپرس بخواهد تمام این افزونه ها را در نسخه ی اصلی خود قرار دهد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مدیران وردپرس با ایجاد مخزن افزونه توانستند این تهدید بزرگ را به یک فرصت عالی بدل سازند. این امر سبب گردید وردپرس در بین تمامی سیستم های مدیریت محتوا از محبوبیت بالاتری برخوردار شود.

شاید بتوان کاربری ساده افزونه ها را بهترین مزیت استفاده از افزونه های وردپرس دانست. در واقع شما می توانید تنها با چند کلیک ساده اقدام به نصب و تنظیم افزونه های مورد علاقه ی خود نمایید. این امر سبب می گردد حتی مبتدی ترین افراد نیز توانایی استفاده از افزونه های کاربردی وردپرس را داشته باشند. از طرفی حذف و تنظیم این افزونه ها نیز ساده بوده و با همان چند کلیک انجام می گیرد.

ترجمه افزونه وردپرس به فارسی

همانطور که میدانید اکثر قالب ها و افزونه های وردپرس به صورت پیش فرض به زبان انگلیسی یاحتی به زبان هایی مانند فرانسوی، اسپانیایی و حتی زبان هایی مانند ژاپنی و چینی نیز موجودند. خود وردپرس به زبان‌های بسیار زیادی در دسترس است؛ همچنین می‌توان آن را به زبان‌ های دیگری نیز ترجمه کرد. به‌عنوان یک کاربر می‌توانید از وردپرس به زبان فارسی استفاده کنید همچنین با استفاده از افزونه‌های مختلفی وب‌ سایت‌ های چند زبانه ایجاد کنید.

در ادامه خواهیم دید که ترجمه یک افزونه وردپرس به زبان فارسی چقدر راحت است؛ پس با تم فارسی همراه باشید تا روش‌ های مختلف نحوه ترجمه افزونه وردپرس به فارسی را بررسی کنیم:

کمک به ترجمه یک افزونه وردپرس به زبان فارسی

این روش از نحوه ترجمه افزونه وردپرس به فارسی بسیار ساده‌ تر از روش‌ های دیگر است و بیشتر توصیه می‌شود؛ زیرا نه‌ تنها کمک میکند افزونه را به زبان فارسی استفاده کنید بلکه باعث میشود که کاربران دیگر نیز به‌ طور خودکار بتوانند افزونه را به زبان فارسی دریافت کنند. wordpress.org در حال حاضر میزبان یک ابزار ترجمه آنلاین است که به همه امکان ترجمه افزونه‌هایی که بر روی این وب‌سایت میزبانی می‌شوند را ارائه می‌کند.

زمانی که از صفحه افزونه بازدید می‌کنید در بخشی از صفحه یک درخواست برای کمک به ترجمه افزونه به زبان‌ های مختلف را مشاهده می‌کنید.

اگر این درخواست را هم مشاهده نکنید می‌ توانید به وب‌ سایت Translating WordPress سر بزنید و افزونه ای که می‌خواهید ترجمه کنید را در آنجا جستجو کنید.

در ادامه از شما خواسته می‌ شود که زبان خود را انتخاب کنید و سپس شروع به ترجمه کنید.

در صفحه ترجمه یک رابط کاربری آسان مشاهده می‌شود که در بخشی از آن متن مرد قرار دارد و در بخش دیگر ناحیه وجود دارد که برای ترجمه واژه‌های خاص استفاده می‌شود.

ترجمه افزونه وردپرس برای وب‌ سایت شخصی

این روش از نحوه ترجمه افزونه وردپرس به فارسی نیز در بین مدیران سایت ها از محبوبیت خاصی برخوردار می باشد. در این روش مدیر، یک پلاگین ترجمه را بر روی هسته وردپرس خود نصب می کند. افزونه های بسیار زیادی دراین حوزه وجود دارند که هرکدام دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشند. پیشنهاد ما به شما کاربران وردپرس استفاده از افزونه loco translate می باشد. این افزونه با قابلیت های خود توانسته به سرعت در بین کاربران مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه به برخی از ویژگی های این افزونه خواهیم پرداخت.

در شرح این افزونه نکات مهمی آماده است. از جمله این نکات می توان به توانایی فراهم سازی محل هایی برای توسعه دهندگان و طراحان قالب های وردپرس اشاره کرد.

امکانات افزونه loco translate
  • استفاده از کارایی ادمین در وردپرس
  • توانایی آپدیت و بروزرسانی از داخل مخزن وردپرس
  • استخراج رشته های قابل ترجمه از کد منبع
  • تلفیق فایل های mo بدون نیاز به gettext در سیستم وردپرس
  • پشتیبانی از نظرات و فرم های اصلاح نگر
  • استفاده از دایرکتوری های زبان حفاظت شده
  • توانایی همخوانی با کدهای محلی وردپرس
  • توانایی ایجاد نسخه پشتیبان در پرونده ها

طراحان این افزونه کاربردی اهدافی را نیز برای این افزونه متذکر شده اند که تمامی موارد اعلام شده، نشان از کیفیت بالا این پلاگین کاربردی در آینده می باشد.

نخستین کاری که به این منظور باید انجام دهید نصب افزونه Loco Translate است. پس از فعال کردن این افزونه باید به بخش Loco Translate » Plugins مراجعه کنید تا بتوانید افزونه‌های خودتان را ترجمه کنید.

در این بخش فهرستی از همه افزونه‌ های که بر روی وب‌سایت خود نصب‌ کرده‌اید را مشاهده می‌ کنید. حال باید بر روی افزونه که می‌ خواهید ترجمه کنید، کلیک نمایید.

در صفحه بعدی فهرستی از زبان‌ های موجود برای آن افزونه همراه با وضعیت پیشرفت ترجمه برای هر زبان نشان داده می‌ شود. اگر زبانی که می‌ خواهید ترجمه کنید در این فهرست وجود داشت، در این صورت باید بر روی آن کلیک کنید، در غیر این صورت می‌توانید با استفاده از دکمه «New language» در بخش بالا آن را اضافه کنید.

در صفحه مربوط به زبان جدید نخست باید زبان خود را انتخاب کنید. در اینجا دو گزینه وجود دارد. گزینه نخست زبان وردپرس است. درصورتی‌که این گزینه را انتخاب کنید افزونه به‌طور خودکار زمانی را که برای وردپرس تعیین کردهاید به‌عنوان ترجمه تعیین می‌کنند. در گزینه دو می‌توانید یک‌زبان سفارشی انتخاب کنید.

سپس باید محل ذخیره فایل‌های ترجمه را تعیین کنید. افزونه Loco Translate پیشنهاد می‌کنند که فایل‌های ترجمه را در پوشه خود افزونه ذخیره کنید. می‌توانید این بازی را تغییر دهید تا فایل‌های ترجمه را در بخش زبان‌های وردپرس یا پوشه زبان‌های خود پلاگین ذخیره کنید.

زمانی که تنظیمات پیکربندی را انجام دادید، بر روی دکمه آغاز ترجمه کلیک کنید تا کار ادامه یابد. ترجمه کردن یک افزونه کار واقعاً ساده‌ای است. در بخش بالای متن موضوع را مشاهده می‌کنید و زیر آن بخشی که باید ترجمه‌ها وارد شوند.

کافی است که برای هر متنی که در مقطع می‌بینید ترجمه مربوط را در بخش پایین وارد کنید و سپس next را برای ترجمه متن بعدی بزنید. برای ذخیره فرایند کار می‌بایست ترجمه را save کنید.

ترجمه یک افزونه بر روی رایانه

با استفاده از برنامه‌ های ترجمه می‌ توانید یک افزونه وردپرس را بر روی رایانه خودتان نیز ترجمه کنید. این روش راحت است و همچنین می‌ توانید ترجمه خود را به نویسندگان افزونه نیز ارائه دهید و بدین ترتیب آن‌ ها ترجمه را در افزونه خودشان قرار خواهند داد.

نخست باید از سونی را که می‌ خواهید ترجمه کنید بر روی رایانه دانلود کنید. بر روی فایل فشرده دو بار کلیک کنید تا آن را از حالت فشرده خارج کنید. پس‌ از اینکه فایل را خارج کردید پوشه plugin را بازکنید و پوشه languages را بیابید. درون این پوشه یک فایل .Pot قرار دارد. این فایل یک قالب ترجمه است که برای ترجمه پلاگین به آن نیاز دارید.

POEDIT برنامه ای است کاربردی مخصوص ویندوز ، سیستم عامل مک و لینوکس میباشد که امکان ترجمه قالب ها و افزونه وردپرس را به شما میدهد ، این برنامه بر روی وبسایت poedit.net موجود است . شما میتوانید نسخه ی رایگان برنامه را از همین سایت دانلود کنید . البته باید عرض کنم این برنامه نسخه ی حرفه ای هم دارد که هزینه اش ۱۹.۹ دلار هست .

ترجمه افزونه وردپرس با استفاده از برنامه Poedit

اگر افزونه فایل .Pot یا پوشه languages را نداشته باشد مشخص می‌ شود که آماده ترجمه نیست. در این صورت می‌ توانید با نویسنده افزونه تماس بگیرید و از وی بخواهید که افزونه را آماده ترجمه کنند. زمانی که فایل .Pot را به دست آورید میتوانید هر افزونه‌ ای را به هر زبانی ترجمه کنید.

برای این که یک قالب و یا افزونه را با برنامه poedit ترجمه کنیم باید مراحل زیر را انجام بدیم :

۱- برنامه poedit رو باز کنید و گزینه ی Creat New Translation رو انتخاب میکنید.

۲- فایل .POT یا فایل .PO رو از قالب یا افزونه ای که میخواهید اون رو ترجمه کنید انتخاب میکنید.

۳- پنجره ای باز میشه که یک گزینه به نام انتخاب نوع زبان ترجمه شده رو براتون میاره و شما زبانی که میخواهید قالبتون/افزونه  رو بهش ترجمه کنید رو انتخاب میکنید.

۴- بعد از اینکه زبان رو انتخاب کردید برنامه به صورت خودکار فایلی رو میسازه . به عنوان مثال اگر زبان فارسی رو زدید برنامه فایلی به نام fa_IR.po رو میسازه .

۵- این فایل رو توی سیستمتون ذخیره کنید .

۶-  حالا شما میتونید کار ترجمه رو آغاز کنید ؛ متن های اصلی در بالا نمایش داده میشوند و در قسمت Translation  میتوانید متن ترجمه را قرار دهید ، البته خود برنامه برای زبان های مختلف کلماتی را پیشنهاد میدهد  که میتوانید بررسی و هر کدام از آنها را که خواستید انتخاب کنید.

نکته مهم :

  • در صورتی که شما کد خاصی رو در ترجمه ها دیدید مثل تصویر بالا، باید آنها را بدون هیچگونه تغییری در قسمت ترجمه نیز قرار دهید ، وگرنه در قالب یا افزونه ترجمه شده ممکن است مشکلاتی بوجود آید .
  • این مورد لازم نیست که تمام گزینه ها رو ترجمه کنید ، شاید نخواهید زیاد وقت بگذارید و مثلا پنل مدیریت قالب رو ترجمه کنید !!

۷- زمانی که کار ترجمه تمام شد فایل ترجمه رو ذخیره کنید ، برنامه poedit به صورت خودکار دو فایل از ترجمه برای شما میسازد ، سپس شما هر دو فایل با پسوند mo,po را درون پوشه Language افزونه و یا قالبتون آپلود میکنید.

امیدوارم آموزش نحوه ترجمه افزونه وردپرس به فارسی براتون مفید بوده باشه و نظراتتون رو با ما در میون بزارید.

 

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

"به نام خدا"

زمانی شروع به نوشتن کردم که احساس کردم قلمم را خوب به رقص در می آورم با سازی که از حرف های دلم کوک میکنم زمزمه هایی میکردم و روی کاغذ سفید با یک قلم نظاره گر رقص موزونشان میشدم گاه گاه زمزمه هایی هست که هر آدمی اگر دستی به قلم برده باشد دوست دارد برای خودش و یا آن دلیلی که باعث نوشته شدن این واژه ها شد بنویسید من هم ساده آغاز کردم و ساده اخت گرفتم و ساده ادامه دادم گاهی شنیدن صدای پرنده ای یا دیدن پیر مرد بیچاره ای یا که حتی دیدن یک عاشق آواره ای مرا وادار به نوشتن می کرد ساده بگویم نوشتن را دوست دارم اگر حتی ساده تر هم بخواهم بگویم بی کلک و ریا قلم فرسایی میکنم فقط و فقط برای دل خودم

آخرین مطلب
بایگانی